zaterdag 8 januari 2011

Frits en Freddy

Dit was echt een geweldig goede film!
Toen de film uitkwam, voelde ik me niet zo aangesproken om naar de film te gaan kijken. Ik denk vooral, omdat ik dacht dat er in de trailers die ik gezien had wat aan 'overacting' gedaan werd en omdat ik het ook niet zo grappig vond op dat moment. Nu had ik er wel al veel goede commentaren gehoord (en er was niet echt een andere film die ik of mijn vriend wilden zien in de cinema), dus kozen we toch voor Frits en Freddy.

Blijkt dus dat het echt een goede film is! De 'overacting' bleek gewoon te passen bij de film. In de trailer zag ik dit trouwens enkel bij Tom van Dyck, maar dit paste echt bij het typetje 'domme broer' die hij speelde. Er is ook een enorm verschil in de film op de tv te zien, of op een enorm scherm met surroundsound. Als er iets spannends gebeurd (zoals Freddy die per ongeluk bijna zijn broer Frits neerschiet omdat hij denkt dat er geen kogels in het geweer zitten), verschiet je. Bij grappen (die trouwens gewoon echt grappig waren), lach je luidop. Bij mij thuis, voor de tv, is dat toch veel minder. Ik vond het ook een voordeel dat het een Vlaamse film was: als je ondertitels moet lezen komen grappen vaak later door of zijn ze minder grappig. Omdat de film in het Vlaams was kwam alles over zoals het (denk ik) bedoeld was.

De film heeft ook een heel sterke cast. De hoofdrolspelers: Peter Van den Begin en Tom Dyck zijn heel goede acteurs. De manier waarop ze inspelen op elkaar of hun mimiek op hun gezicht is enorm grappig. Gewoon door naar elkaar te kijken of door op een bepaalde manier te lopen kan je in de lach laten schieten, terwijl dat geen uitgesproken grap is. Erika van Tielen vond ik iets minder sterk, maar het was dan ook haar debuut op het witte doek. Lucas van den Eynde vind ik ook een geweldig acteur. Zo'n grote rol had hij hier niet, maar hij speelde het wel fantastisch. Wim Opbroeck kan goed ruw en luid acteren, wat wel bij de rol paste. Ik vond het ook heel tof om Frank Aendenboom in een andere rol te zien dan die van in 'Lilly en Marleen'. Het was wel even aanpassen.
Dit waren de acteurs die mij opvielen. De film zat goed in elkaar en werd gedragen door een groep sterke acteurs.

Korte inhoud:
Frits (Peter Van Den Begin) en Freddy (Tom van Dyck) zijn twee broers, die samen Bijbels verkopen. De laatste tijd verkopen de Bijbels helaas niet meer zo vlot als vroeger. De twee broers maken de hele tijd plannetjes, maar helaas zijn die plannen meestal gewoon dom. Freddy komt bijvoorbeeld op het plan om een rijke man: Carlo Mus (Wim Opbroeck) te bedreigen met een geweer omdat hij geen Bijbel wil kopen. Ze breken binnen in zijn villa, maar moeten gaan lopen omdat het alarm afgaat. Later komen ze ook op het idee om de vrouw van Carlo te ontvoeren. Waarop de man natuurlijk keer op keer wraak neemt. Ondertussen kidnappen en houden ze nóg twee mensen gevangen die toevallig mee in het verhaal sukkelen. De hele film gaat eigenlijk over de twee broers (maar dan vooral Freddy) die het ene foute plan na het andere bedenken en hierdoor een banaal feit (het niet verkocht krijgen van hun Bijbels) laten escaleren.

Hier vind je een link naar de officiële site van Frits en Freddy. (Die er heel mooi uitziet.)

En hieronder kan je de trailer van de film bekijken:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten