zaterdag 11 december 2010

Vertellen op muziek

Na de workshop van theatraal acteren was de workshop van vertellen op muziek. De sfeer was meteen gezet wanneer mevrouw Coupé binnenkwam met een raar hoofddeksel op: haar vertelhaarband. Eerst hebben we enkele fragmenten gehoord van luisterboeken en dan was het aan ons! We kozen een fragment uit 'Wilde Zwanen' van het Geluidshuis. Door middel van veel geluidjes vertelden we het verhaal: de zwanen vlogen samen met Elisa (een klein meisje) over de zee naar een eiland. Het meisje ging vallen.

Ons verhaal ging (ongeveer) als volgt :
Alle drie: Mayday mayday, we're going dooooooown!
Elisa: Laat mij maar vallen, ik ben te zwaar!
Zwaan 1: Wat zei ze?
Zwaan 2: Dat ze gaat bevallen!
Zwaan 1: Ah, ik dacht al dat ze wat was bijgekomen.
Elisa: Laat mij vallen!
Zwaan 1: Ok.
(piiiiiiiiiiiiiiiiieeeeeeeeeeeeeeeew)
(plons: schudden met flesje)
Verteller: Puffend klom Elisa op een rots.
(puf puf puf puf)
Verteller: Amai, en water dat kan nat zijn he! Ja zeg, en katoen krimt ook zo snel.
Zwanen: Jaaa, we zijn er! Dat vraagt om een feestje!
Zwaan 2: ai boelie boelie boelie boelie macarena!
Alle drie: auw! Baf! Oei! Auw!
Elisa: Wacht ik weet een beter liedje, waarbij je moet blijven staan.
(Liedje uit boek + geluidjes door ons verteld en gemaakt)

Het liedje helemaal uittypen kan ik niet meer, maar het ging over draaiende tenen, klotsende blazen en wapperende oren! 

Deze workshop was heel bruikbaar voor onze stage en ik zou dit zeker eens willen uitproberen.
De boeken van het geluidshuis zijn nogal naar de dure kant, maar als het er nog afgaat na de feestdagen zou ik 'Wilde zwanen' zeker willen aankopen.

Nu maar hopen dat de kerstman ook mijn blog leest. En voor het geval de kerstman niet goed weet hoe het boek eruit ziet: 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten