vrijdag 10 december 2010

Stem ontdekken en stemgebruik

Dit was een hele leuke workshop! Wie had ooit gedacht dat ik een stukje opera zou mogen zingen onder begeleiding van een echte operazangeres!
Bij het begin van de sessie deden we allerlei oefeningen om onze stem op te warmen. We moesten letten op onze ademhaling en onze houding (blijkbaar staat mijn hoofd te veel naar voor..). Daarna hebben we allerlei tonen en kleine melodieĆ«n nagezongen. Dan liet Mieke ons allerlei fragmenten uit opera's horen. Ik bewonder echt de stemmen van de vrouwen en mannen  uit de fragmenten. Wat een hoge noten!
Dan was het aan ons. We mochten zelf een stukje opera zingen. Het was een stuk van een slavenkoor dat hun moedenland bezong. In het filmpje hieronder komt dit stuk voor:

Edit: Ik zit ondertussen al een hele week met het aangeleerde stukje in mijn hoofd!
Va pensiero Sul'alli dorate
Va ti posa, sui clivi, sui colli 
Ove ollezano tepide e molli
L'aure dolce del suo natal

Del giordano le rive saluta
Di Sionne le torri atterrate 
Oh mia patria si bella e perduta
Oh membranza si cara e fatal

Geen opmerkingen:

Een reactie posten